Slovanští bohové - Vesna, Siwa, Morana

19. března 2016 v 13:26 | papája |  Články
Před pár týdny jsem přemýšlela, co bych namalovala. Chtěla jsem kreslit klasicky tužkou, ne digitálně, a chtěla jsem potrénovat kresbu postavy, se kterou se pořád trochu peru. Napadlo mě namalovat cyklus severských bohů, ale pak jsem si řekla: " Proč malovat germánské bohy, když máme i své vlastní slovanské?" Ano, slovanští bohové jsou dost opomíjení. Přestože polovinu Evropy obývají slovanské národy, moc se o naší mytologii neví, jelikož existuje jen minimum historických pramenů, které by ji popisovaly. V podstatě vše, co víme, pochází ze zápisků starých cestovatelů, kteří slovanské národy navštívili, z dochovaných tradic, pověstí a historických památek. A nutno dodat, že dost podstatnou část si tak nějak dovymysleli naši umělci během národního obrození. Přesto ale slovanská mytologie tak nějak přežívá v našem podvědomí, zahnízdila se v některých našich tradicích a když se zamyslíme, zjistíme, že nevymizela ani po staletích urputného pokřesťanšťování. A i když je ze starých evropských náboženství slavnější například to germánské nebo řecké, naše slovanské je neméně zajímavé. Kdo četl například Zaklínače (nebo alespoň hrál hru), tak ví, že se toto dílo polského autora ze slovanských tradic a mýtů vychází.V tomto článku Vám představím první tři bohyně. A doufám, že nebude vadit, když v rámci tohoto článku zabrousím trochu do historie a pověstí a podíváme se na slovanskou mytologii trochu v celku.
Slované jsou etnická skupina, která začala osidlovat Evropu kolem šestého století. Během let osídlili podstatnou část severní, střední i jižní Evropy a rozdělili se na mnoho národů. Přestože se tyto národy od raného středověku vyvíjeli různě, přetrvalo u nich v různých podobách původní polyteistické náboženství. Pro některé bohy měli různé kmeny různá jména (více či méně podobná), ale základ zůstal. Až na výjimky Slované nestavěli chrámy, ale vykonávali obřady v lesích. Spolu se svými bohy uctívali také řady přírodních duchů, tvorů a dalších mytických potvor, které se dodnes zakořenili například v našich legendách a pohádkách. Způsobem, jakým bylo náboženství prožívání, je možné jej (i když s rezervou) připodobnit například k náboženství keltskému nebo germánskému. A co se těch mytických bytostí týče, k nim se dostanu ještě v budoucnu v jiném článku. Nicméně vás překvapí, že jich nejspíš dost moc dobře znáte. Jen si vzpomeňte na vodníky, rusalky, lesní muže, polednice nebo vlkodlaky.


Tak jako řečtí bohové měli Olymp, slovanští sídlili (alespoň podle některých pramenů) na mysu Arkona. Je to mys dnešního německého ostrova Rujana (Jehož jméno, jak si račte povšimnout, moc německy nezní, že?). Pokud se na Arkonu vydáte, uvidíte, že je to místo podobné našemu Vyšehradu s patrnými známkami dřívějšího hradiště. Dnes je na tomto mysu kostel. Jeho základové kameny jsou však ještě z dob pohanských Slovanů a nesou známky vyobrazení "starých bohů". Možná nemusím zdůrazňovat, že mnoho slovanských bohů bylo pro účely křesťanství spojeno s některými svatými.
Důležitost bohů se v různých kmenech a oblastech lišila, nicméně obecně byl uznávaný jako nejvyšší bůh Perun - vládce blesků a bouří (blesky byli v té době v módě, zdá se), významní byli také například Veles - bůh skotu a podsvětí, matka země a magie Mokoš. Jak už bylo řečeno, Skované uctívali své bohy pod různými jmény a přisuzovali jim různé vlastnosti. A jelikož nejsou v podstatě žádné rozsáhlé literární prameny, je těžké informace nějak utřídit a většina se jen odhaduje ze zmínek různých kronik, písní a podobně. Proto berte všechny tyto informace s rezervou. Já vybrala několik zajímavých bohů a pokusila se o nich něco zjistit. Doufám, že se vás to zaujme.
Dnes začínám s trojicí bohyň - Vesnou, Siwou a Moranou. Někde jsou uváděny jako samostatné bohyně tvořící trojici představující koloběh života. Někdy jsou označovány jako tři podoby bohyně Mokoš, každopádně ale představují měnící se roční období.


Vesna


Vesna je personifikací jara, mládí, a nespoutaného ducha. Někdy je nazývána jako Lada, je přirovnávána k bohyni Venuši a byla uctívána hlavně polabskými Slovany. Bývá zobrazována jako mladá dívka v rozevlátých bílých šatech s květinami ve vlasech. Její strom je bříza, jejím úkolem bylo zahnat zimu, přilétala na křídlech prvních jarních ptáků a přinášela první jarní déšť. K příchodu jara se váže celá řada rituálů. Traduje se, že jakmile roztál sníh, běhala bosá a děvčata po vesnici přičemž se zpěvem obcházela jednotlivé domy a přivolávala Vesnu. Tato bohyně je spojována s Velikonocemi a pletením pomlázky jejíž "práskání" má připomínat první jarní blesk. Což zřejmě poukazuje na boha Peruna. Dle mýtů první jarní bouřka začne, když se Perun zadívá do Vesniných očí, obejme ji a upustí své kopí, které spadne na zem. To je první jarní blesk.

Siwa



Je bohyní léta, úrody, plodnosti a života. Má různá jména a jejich obdoby (například Živa, Sieba nebo Razivia) a byla uctívána především polabskými Slovany. Je zobrazována jako krásná zralá žena, většinou s obilnými klasy nebo jinou plodinou v náručí. Siwa zajišťovala obživu a darovala úrodnou půdu, od ní lidé získali umění zemědělství. Je to archetyp ženy a matky. S její oslavou jsou spojované například dožínky, slunovrat, přeskakování ohňů atd. Jednou z tradic je například předpovídání šťastného manželství z věnců letních květin. Siwa je spojována s rohatým bohem Velesem - bohem podsvětí, ale také času a skotu. Veles je bůh střežící pořádek a spolu se Siwou ztělesňují plodivou sílu, život a smrt.

Morana


Morana (či také Morena nebo Morjana) je považována za bohyni zimy a smrti. Na druhou stranu ale někteří vnímali i jako plodivou sílu, ztělesňovala stáří a moudrost. Bývá spojována s řeckou Deméter nebo dokonce (zřejmě kvůli podobně znějícím jménům) s Pannou Marií. Známý je rituál vynášení Morany symbolizující konec zimy, kdy byla po první jarní bouřce figura Morany upalována nebo házena do řeky. Lidé také na symbol konce zimy například zasekávali sekeru před vrata domu. Tato bohyně měla také za úkol odvádět a ukazovat padlým hrdinům cestu do podsvětí.

Doufám, že vás první část mého znovuobjevování slovanské mytologie zaujalo a brzy bude další část, kde zkusím namalovat i další bohy nebo strašidla ;)
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 N. N. | Web | 20. března 2016 v 10:41 | Reagovat

Jú... Sama za sebe můžu říct, že mi je slovanské náboženství blízké a hrozně se mi líbí nápad malovat jeho bohy a ještě k nim něco připisovat! =)
Doufám, že v dohledné době nějací přibudou... =)

2 Dˇ. Dˇ. | 20. března 2016 v 14:23 | Reagovat

Bylo to obsáhlé s pěknými obrázky. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama